Schrijf goede call-to-action met deze zes tips

Categorie(ën):

Iedereen kent de call-to-action wel, alleen staan we daar niet zo snel bij stil. “Koop nu”, “Neem nu contact op” of “Bestel hier” buttons staan overal over het internet. Cruciaal om bezoekers om te zetten in conversie en dus belangrijk om ze goed te schrijven, te onderbouwen én te plaatsen. In dit bericht geef ik je zes tips om goede Call-to-Action’s te schrijven.

 

Bedenk een logische volgordecalltoaction

“Koop nu” of “Bestel hier” zijn altijd goede call-to-action ‘punchlines’, maar als deze niet aansluiten bij je product, moet je een logische volgorde (actie-reactie) verzinnen. Zo kun bij een onderwerp over bankstellen natuurlijk een call-to-action schrijven waarbij je verwijst naar andere producten zoals: “Bekijk hier onze keukenstoelen” of “Kijk naar je tv op deze tv-meubels”.
Zorg dus dat je call-to-action aansluit op je content.

 

Verzamel contactgegevens

nieuwsbriefGegevens van je bezoekers kun je gebruiken voor marketing. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Zo is het niet ongebruikelijk om je bezoekers te vragen of ze zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief. De interactie met de klant via je website is namelijk erg statisch en eenzijdig, hoewel je dit met een blog kunt uitbreiden. Maar door je bezoekers een nieuwsbrief te sturen maak je een gesprek mogelijk en is je contact persoonlijk.
Ook kun je, als je hiervoor de middelen en tijd beschikt, een tutorial(boek) schrijven en in ruil daarvoor iemand’s emailadres vragen. Vanuit daar kun je de relatie met deze bezoekers verbeteren en onderhouden.

 

Benadruk voordelen

Jij hebt de beste producten. Jij levert de beste diensten en doet je werk beter dan je concurrenten! En vertel je bezoekers dat ook. Natuurlijk blijf je bescheiden en leg je uit dat je met zorg werkt, want dat doe je ook. Als je niet duidelijk bent over wat je doet en hoe je iets doet, is een “Maak nu een afspraak voor een schilder” call-to-action niet zo snel aangeklikt als wanneer jij duidelijk verteld hebt dat je met de beste materialen werkt, kwaliteit belangrijk vindt en een ‘niet-goed-geld-terug’ beleid hanteert.
Benadruk dus wat er zo goed en leuk aan jouw producten en/of diensten is en waarom ze juist voor jou moeten kiezen.

 

Positie

Plaatsing van je call-to-action is niet minder belangrijk dan een logische volgorde. Je kunt namelijk geen “Schrijf je in voor de nieuwsbrief” buttons tonen als je de bezoekers geen reden hebt gegeven waarom ze dit zouden doen. Zorg dus dat je call-to-action altijd opvolgend is. Leg uit (benadruk je voordelen) wie je bent, wat je doet en waarom je zo goed bent: geef dan de mogelijkheid tot een call-to-action als contact opnemen, registreren of terug laten bellen. Ook hierbij sluit aan: Actie > Reactie. Doe je het andersom dan krijg je Reactie > Actie (en dat klopt niet).

 

Opvallend

Wat nu als dit een call to action button zou zijn. Dan was deze niet opgevallen en zou niemand er op geklikt hebben. Dus laat een call-to-action altijd opvallen. Zorg wel dat deze strookt met de omgeving zoals een menu, kopteksten en algehele huisstijl. Zoals bij ons in de footer de vraag staat of je benieuwd bent geworden naar ons. Daarna kun je kiezen om zelf contact met ons op te nemen via 06 46 741 742 óf een mail te sturen en je kunt zelfs een formuliertje invullen zodat wij terug bellen!

 

Maar waar wat je belooft

“De goedkoopste van het land” is een hele goede call-to-action, maar ben je dat ook echt? Je kunt namelijk niet zo maar iets roepen in de hoop dat je bezoekers contact met je opnemen via de actie-buttons. Maak dus geen beloftes in je call-to-action die je niet na kunt komen, of waardoor je je bezoekers misleidt. Niet alleen is dit slecht voor je reputatie, het is ook niet correct.
Een soort van “50% korting bij elke nieuwe bestelling!”, maar er later achter komen dat je voor minimaal €500,- moet bestellen.

 

Nu je weet hoe je het beste een call-to-action kunt maken, ben ik benieuwd naar welke ideeën er te binnen schieten. Laat het achter in de reacties en wellicht kun je iemand er mee helpen!