Vier SEO fouten die je beter niet kunt maken

Categorie(ën):

 

Webdesign is niet meer in 1 zin te noemen zonder SEO. Zoekmachine optimalisatie. Maar hoe zit dat?
Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk genoeg uitleg. Je optimaliseert je website voor de zoekmachines, zoals Google. En daaronder vallen heel veel verschillende aspecten. Denk bijvoorbeeld aan opmaak, codes & beveiliging maar ook juist zoekwoorden, links, bloggen en strategie van bepaalde onderdelen op de website. Voor een echt duidelijke omschrijving adviseren we hier te klikken.
Er zijn een aantal dingen die je juist wel moet doen voor SEO, zoals zoekwoorden in de <h2> (headers) plaatsen en gebruik maken van verschillende headers (<h2>, <h3> etc) maar ook dingen die je niet moet doen. Daarvan hebben we er 4. Fouten die nog best vaak worden gemaakt en afbreuk doen op de rest van het harde werk.

 

1. Alle links op de home-page

Hoewel het goed is om links te hebben (zowel intern als extern), is het niet de bedoeling om alles op de ladingspagina te hebben. Je kunt wel op je homepage, dus je eerste pagina, links plaatsen naar bijvoorbeeld andere pagina’s zoals producten, webshop of contactformulier, maar hier moet het niet eindigen.
Kunst is om je content zo op te bouwen dat je links (en ook je zoekwoorden trouwens) in een lekker lopend verhaal op je pagina’s staan. Dan kun je namelijk ook weer in die tekst links plaatsen die koppelen naar je homepage.
Daarnaast zijn er natuurlijk backlinks. Links die vanaf een andere site verwijzen naar die van jou. En andersom ook. Of het forwardslinks heten weet ik niet, maar dat is wel logisch. Deze links plaats jij op je website, verwijzend naar andere websites (uitgaande links). Deze links zijn net zo belangrijk als backlinks. Je content wordt namelijk ook door google beoordeelt en als jij goede teksten maakt en aan linking werkt, dan wordt je website populair en krijgt deze dus een hogere prioriteit, bijvoorbeeld in de zoekresultaten.

Conclusie: Stop niet alle links in 1 tekst op je homepage, maar ga daar mee door op elke andere pagina.

 

2. De meerwaarde van een blog onderschatten

Bloggen is leuk. Maar ook nuttig! Google ziet nieuwe websites automatisch en ook nieuwe content. Dit gebeurt met de crawlbots en deze updaten de zoekresultaten vrijwel constant.
Websites waarvan de content steeds wordt geupdate of aangevuld, zoals bij een blog, zijn populair bij Google en zorgen ervoor dat je een prioriteit krijgt. Ook kun je je site zelf opnieuw laten crawlen door Google door dit handmatig aan te vragen.
De meerwaarde van een blog binnen de SEO wordt toch vaak onderschat. Waarom zou je daar zo veel tijd in steken terwijl je bezoekers of je doelgroep wellicht geen eens tijd heeft om al je berichten te lezen? Google ‘leest’ het wel en daardoor wordt je website steeds opnieuw geïndexeerd en gekoppeld aan nieuwe zoekopdrachten. Daarom is een blog nuttig!
Maar niet alleen de blog zelf; ook reacties die je op een blog krijgt en de koppeling met social media.

Bij reacties hebben de bezoekers vaak de optie om hun eigen website toe te voegen. Hoewel sommige bloggers dit als reclame zien en dus uitzetten, zijn dit wel forward-links. Deze zijn net zo belangrijk als backlinks (links die vanaf een andere site naar jouw website linken). Populariteit van beide sites wordt hiermee verhoogd en hierdoor scoor je hoger in de Google Page Ranking (hierover later een blog). Dat zorgt weer voor aandacht door Google, waardoor je website weer extra scoort in de resultaten want: als je populair bent en mensen reageren en links plaatsen, zul je wel goede content plaatsen.

Conclusie: Maak een blog! Met een bericht per dag, per week of gewoon af en toe als je wat leuke informatie wilt delen. Wij plaatsen gemiddeld 2 berichten per week en delen deze direct op social media als Facebook en Twitter.

 

3. Geen relevante content plaatsen

Uiteraard zak je voor het examen als je verkeerde antwoorden geeft. Zo werkt je score van zoekmachines ook als je content plaatst die niet relevant is aan de rest van je website, met name in de blog. Als je een website over muziek hebt, moet je dus geen berichten gaan plaatsen over het eigen risico voor je zorgverzekering over 2016. Dat is niet helemaal in het zelfde straatje.
Ga na of je zelf een bericht zou lezen, als je op zoek bent in die branche. Effectieve teksten, berichten en content is belangrijk en wordt beoordeeld door Google. Hetzelfde geldt voor trucjes m.b.t zoekwoorden die niks voor je bezoekers opleveren maar waar je de zoekmachine mee voor de gek houdt: niet doen.
Content plaatsen waar heel veel zoekwoorden in staan maar die niet relevant is voor je website of bezoekers: niet doen.

Conclusie: plaats berichten, foto’s & tekst waar je bezoekers iets aan kunnen hebben. Informatie, eigen ervaringen, tutorials, kennis die je wilt delen of je mening over een onderwerp dat relevant is aan je website.

 

Externe links: forwardlinks (al genoemd bij nr.2). Daar is er nog een van: backlinks. Een backlink is een link vanaf een andere website naar die van jou. Bijvoorbeeld bij het noemen als bron of bezoekers die doorgestuurd worden naar een interessant bericht. Helaas kun je hier niks aan veranderen als het gaat om volledigheid, maar elke backlink is er een. Je populariteit stijgt en Google beloont je hiervoor!

Externe links zijn die, die vanaf jouw website naar een andere site gaan. Deze links hebben 2 functies: je website linken aan belangrijke, populaire en interessante websites én het aanvullen van de content. Twee belangrijke factoren die ook jouw populariteit voor de zoekmachines verhoogt. Daarnaast wordt je content completer en dus beter.
Maar niet alleen dit is van belang. Voor de volledigheid van de links, voor de zoekmachines, moet je een link aanvullen voor zoekmachines.
Een link is opgebouwd uit een aantal verschillende segmenten en natuurlijk is het het beste om deze allemaal aan te vullen. Hierbij geef je de link een titel (<a href=”/” title=”Hier”>), vul je de alternative text mocht er iets fout gaan in het renderen (<a href=”/” alt=”Hier”>) > vul hier dezelfde tekst in als de tekst die de link moet tonen.
Dan kun je kiezen om de link in hetzelfde venster te tonen (niks aan de link doen) of in een nieuw venster. Dan voeg je ‘target=”_blank”‘ toe aan de informatie.

Conclusie: Een link is meer dan wat tekst koppelen aan een nieuwe pagina. Zorg dat er een titel getoond wordt als je met de muis erover gaat, er een ‘backup’ alt tekst is en dat de link op de juiste manier wordt geopend!

 

SEO is lastig, uitgebreid en blijft steeds veranderen. Zorg daarom dat als je je met SEO bezig gaat houden altijd de laatste veranderingen volgt en weet wat je doet. OF besteed het uit en laat iemand anders alle alt attributen toevoegen en je content schrijven. Houd jij meer tijd over voor koffie met de klant!